Pages

Monday, October 19, 2015

GALERI












KERIS WALI






COP anak jari kiri dan kanan PANDAK MAYAH (dicop pada setiap penjuru pd setiap penjuru surat sebagai KETUA KAMPUNG)














BARANGAN SIHIR JUN 2015 - BOMOH JOHOR ( untuk busukkan badan)
bahan: air lelehan org yg tlh mati


















UBAT yang diguna Untuk merawat diri:
MADU LEBAH dr YAMAN, CUKA EPAL dr ISTANBUL







Keris ini d serah kepada emak Mahsuri ketika beliau megandung Mahsuri (anak Bongsu) dalam 5 bulan. Keris ini beliau dapat dalam mimpi dan d terima olehnya di dalam Masjid Tua Ulu Melaka. Beliau d iring oleh Pandak Mayah semasa hendak menerima keris ini. Hulu keris ini berbentuk kepala ular d buat dari gading Gajah.Sarongnya juga dari gading Gajah d ukir dengan Lailahhaillallah dan d sebelah lagi dgn Mehammadal Rasulullah. Mata keris dari besi tak berkarat dan tajam. 3luk semuanya.Semasa saya masih kecil arwah bapa saya pernah bercerita tentang Keris Wali. Dulu saya tak tahu kenapa, tapi baru sekarang saya tahu sebabnya.






KERIS WAN DERUS
keris peribadi milik Wan Derus B Wan Embong( suami Mahsuri ) Hulu dan sarong keris ini d buat dari kayu keras. Hulunya d ukir dengan lambang kepala ular. Sarongnya pula d ukir dengan ukiran yg amat halus .Matanya berbesi awan larai .Tajam.Keris ini adalah pemakaian harian oleh beliau kemana saja beliau pergi. Keris ini telah menjamah ramai mangsanya.



CELAK MAHSURI

Bekas celak itu adalah hak Mahsuri. D tengah ada tertera perkataan yassin.Munkin ada ramai org ada simpan barang spr ini .190 tahun bukan lama sangat. Barang d tengah ialah tempat mengisi ayer mawar oleh Mahsuri.Lain org. lain pula gunanya.
                   Bekas 4 persegi bujur pula d gunakan oleh Mahsuri utk letak barang d tengah tadi,d letak kemenyan dan wangian lain.Bekas ini berukir sekelilingnya. Ini bukan tepak sirih kerana bhg dalam tak bersekat.Beliau guna brg ini ketika berzikir.Itu saja yg d ceritakan pada saya.





Barang kanan dan kiri ialah senduk . Barang d tengah ialah senduk bekas nasi tambah.D  atas sekali tertera gambar patong sawadikap.Semua nya d buat dari tembaga.
Seterika berukir penoh.Ukiran itu ala siam. Seterika ini berlubang 9. Ramai pengemarnya. Biasa ada org minta beli. Cakoknya berbentuk kepala ayam.D dlm terdapat pelapik arang bercop ayam katek.Barang yg d kiri tu ialah pelapik seterika.D tengah terdapat gambar ayam katek Semuanya d buat dari tembaga kecuali pemegangnya dari kayu. Ini adalah kepunyaan Mahsuri.






bekas pelbagai guna .Lebarnya hanya 14 inci saja. Sudah berlubang d tengah. D buat dari tembaga.














3 keping wang siling lama pemberian Deramang kepada Wan Derus sebagai tanda persahabatan. Deramang ialah penjual kain dari seberang yg ada dalam cerita ini.
BATU GURUH









batu guruh perjanjian persahabatan  dengan dua orang sahabat baiknya iaitu Syed Ali dan SyedHussain yg makam mereka ini ada d puncak Gunong Jerai dan d Langkawi. Batu ini ada terukir tulisan jawi d dua belah













1 comment:

 
 
Blogger Templates